25 mars 2011

Drogba och jag / Det stavas O L J A

Nja, inte riktigt, på avstånd. Var i igårkväll o kollade när Elfenbenskusten tränade, ganska coolt o se Drogba så nära, måste jag säga, någon man bara ser på tv annars. Jag tog några foton och tittade på medan barn, och en del vuxna, klängde på hans svettiga kropp i hopp om autografer (jag avstod dels för att jag inte gillar svett men mest för att jag inte är SÅ intresserad) fotbollen intresserar mig mer än vad han gör. På söndag spelar Elfenbenskusten mot Benin här i Accra(pga av turbulensen i Elfenbenskusten). Är sugen på att gå, ska se om man kan fixa biljetter!
Dem tränade på en sportanläggning som ägs av Marcel Dessailly, Ghanaian som spelade för Franska landslaget i flera år, dels när dem vann VM 1998.

Nu när vi ändå är inne på Elfenbenskusten så måste jag bara dra uppmärksamheten till vad som pågår i detta land...ett land i konflikt, en konflikt som ser ut att bryta ut i inbördeskrig. I skuggan av Japan och Libyen får konflikten inte utrymme i media, något som verkar utnyttjas då våldet trappas upp. Just nu bedömmer FN att en miljon människor är på flykt, i Ghana har flyktingarna strömmat in. När ECOWAS bad FN om att få gå in i landet militärt fick dem ett blankt nej. Snabbt gick det dock att besluta om invasionen i Libyen. Frågan är vilka påtryckningar och intressen som ligger bakom de olika besluten?

Jag tror att det stavas olja! Världen är en grym plats som styrs av Västvärldens intressen, ja så är det! Ett konkret exempel har vi här.

4 kommentarer:

taz sa...

Didier! Amazing! Vad kul om du hade gått på matchen, ta med din vuvuzuela.

jag fryser om fötterna jag, ska ta på mina innetofflor, puss

Fredde sa...

:)

Anonym sa...

Idag när jag läste tidningen blev jag så bedrövad över alla tråkiga nyheter. Krig och elende överallt i världen.
Kram mamma

marirose sa...

Det var tråkigt att höra att det är så illa i Elfenbenskusten att människor tvingas fly.