21 januari 2011

First few days

21.01.11
Jag steg av planet och mottes av varme och fuktig luft. Jag drog av mig scarfsen och trojan innan svetten borjade rinna. Lite halvt illamaendes gick jag med bestammda steg in i byggnaden. Kort ko till passkontrollen och sa mot vaskorna. En halvtimme senare, med vaskorna pa vagnen ringlade kon sig ut mot arrival hall. Pirrigt. Hjartat slog. Och dar stod pappa, stor kram. Varme. Och fuktiug luft. Torst. Jag kopte en flaska vatten.



Bilarna for forbi, taxibilar tutade. Myggen gjorde sig inte paminnda forran det var dags att sova. Jag vaknade efter att ha slumrat till, 3 myggbett i ansiktet. Och sen nagra till. Myggstift pa. Lite till. Fler myggbett. Lite mer myggstift. Jag slummrade till, sen var klockan 7. Pappa knackade pa dorren, dags att stiga upp. Tva timmar senare slappte han av mig pa universitetet. Fick en rundvandring pa campus. Strort. Enormt stort. Traffade utbytesstudenter, trevliga.



Forsta halvan av forsta dagen.


24.01.11
Jag njuter av varmen aven om svetten rinner och jag klunkar vatten som aldrig forr. Solen gor mig brun, varmen gor mig glad. It's a shame att jag annu inte varit pa stranden, sa nara men anda sa langt bort. Men om nagra dagar, definitivt. Myggorna stor mig inte mer om natterna sa nu sover jag bra.

Imorgon ar det dags for andra delen av orientation days. Idag fick vi lyssna till diverse personer inom International Programmes Office, African Studies etc. Vi fick lara oss om Ghanaian Culture. Skaka inte hand, rack inte over, och at for guds skull inte med vanster hand. Det ar ett tecken pa respektloshet. Tvingas du anvanda vanster hand nar du racker over nagot, maste du be om ursakt. Sorry for using my left hand. Halsa, inte med ett Hello, utan Good morning, Good Afternoon, Good Evening etc. Anvand Please, Thank you och Sorry ofta. Respekt och artighet, viktiga ledord i den Ghanaianska kulturen.

Jag marker hur jag denna vistelsen, redan borjar forsta mer av den Ghanaianska kulturen. Jag gillar den, aven om den ar uppbyggd pa hieraki och respekt. Jag gillar det, for att vi saknar sadant i Sverige. Ett mellanting vore bra.

4 kommentarer:

mamma sa...

Jag tror verligen att detta kommer bli en bra tid för dig i Ghana.

Anonym sa...

vad härligt att du njuter soph! :) stranden ligger kvar, don't you worry. hur går kurserna? hur är dina klasskamrater? Många internationella eller träffar du mycket ghanianer? tell me mooore :)
miss you loads! <3
astrid

marirose sa...

Längtar nästan efter myggor. Jättetrevlig start i Accra. Ha det fortsatt gott. Frost igen i Malmö/RMN

Energia sa...

Ja hellre myggor än grått och kallt! Kul att du får en djupdykning i kulturen och intressant att jämföra med Sverige.