11 februari 2011

Gift och annat fantastiskt naturen erbjuder

En kväll nu i veckan när jag gick mot badrummet för att borsta tänderna möttes jag av dendär äckliga varelsen. Min första reaktion var freeze...känsla av avsky, och sedan rädsla. Jag påmindes snabbt av att jag befann mig i Afrika, dvs här är spindlar dödligt giftiga. Freeze-mode höll i sig. Jag samlade mina tankar. Sprang till mobilen och ringde pappa, min räddare i nöden. Paniken vällde över när pappa inte svarade. Flyktväg: in på rummet. Hoppas på att inte bli biten av den dödliga (?) spindeln i sömnen. Tänk, att dö, i sömnen, av en giftig spindel. Då skulle jag haft en spindel på min dödsannons, nästan lite coolt. När pappa kom hem tog han lugnt och sansat myggsprayet och dödade den lilla krabaten. Faran var över. Jag sov gott.
Igår regnade det för första gången sedan jag kom. Vi hann precis avsluta föreläsningen (läraren släppte oss tidigare just p.g.a av det kommande regnet) och sen började det droppa. Vi hann ca 100 meter från salen och blev sedan fast under ett tak. Och nej, det gick inte att komma någonvart. Vinden ven och jag fick gåshud, kallt. På riktigt. Några minuter senare svängde en taxi in på gården - vi såg vår räddning. Bokstavligt talat slängde vi oss in i taxin. 2 sekunder i regn - totalblöta. Och vad vi skrattade. Regnet, åskan och blixten upphörde inte förrän... uppskattningsvis två timmar senare. Då tog jag bilen hem. Vattnet forsade på gatorna och avloppen vid sidan av vägen räckte inte till för att leda bort vattnet. Önskar jag hade kameran med mig. Men med all säkerhet kommer regnet snart igen. För att inte tala om när regnperioden kommer. Ska bygga på solbrännan tills dess:)

4 kommentarer:

Anonym sa...

hahaha sophia! jag är besviken på din girlie girlie spindelskräck ;) "panik när inte pappa svarade"

till o med regnet låter härligare än i sverige...
puss<3
ash

Anonym sa...

Du får utrusta dig med insektsspray. Var det en giftig spindel eller inte?
Mamma

marirose sa...

Låter exotiskt med både spindlar och regn för oss förfrusna själar. Vinden är fortsatt vass och bitsk. Vi skyndar omkring med uppdragna axlar och håller andan för att inte tungan skall frysa till is. Vinden sänker gissningsvis temperaturen med 10 grader. Men på fredag kväll blir det "Ladys Night". Följer din inspirerande blogg. Kram R-M

taz sa...

du tog bilen hem??? köööör du i accra? oh my god, min respekt för dig fördubblades just