22 april 2009

lyckofaktor 10/10

Ni vet när värmen börjar komma på riktigt, alla blir som galna och vill vara ute i solen, äta glass, bli solbrända och bara ta de lugnt. Ibland undrar jag, om man skulle mäta lyckan i hur lycklig man blir när värmen kommer till Norden jämfört med om man lever i ett relativt varmt land där det aldrig blir riktigt kallt, och se vem som känner mest lycka och njuter mest av vår-sommar- och höst värme. Är det liksom värt att sitta och huttra och svära över den kalla äckliga vintern i några månader för att sedan dansa sig galen över den underbara sommaren. Drar det ner på lyckofaktorn över lag? Jag satt och tänkte på detta igår när jag såg en svensk dokumentär som var inspelad i vintras. Jag mådde nästan dåligt utav att kolla på den, kalla vindar, snö, tjocka vinterjackor, mörkt och trist och allmänt ingen varm harmoni. Jag undrar...

Just nu är jag iallafall lycklig för jag har värmen hos mig. Det bästa på morgonen och det jag startar varje dag med, det är att kika ut genom fönstergardinen och se solen höja sig över himeln. Det, det är en bra start på dagen.

Inga kommentarer: