19 februari 2009

"you know that thin plastic cover on books"

Satt o pluggade igår då jag upptäckte att det övre lagret på boken var löst, jag skrapade bort det med nageln och fortsatte läsa. Någon minut senare kliade jag mig i mitt vänstra ögat och på så sätt planterade jag en 'foreign body' i mitt öga, som inte ville försvinna. På timmar. Jag sköljde ögat, jag petade med tops, jag vaddade med bomullstussar, jag duschade ögat, allt, allt man kan tänka sig när man fått smuts i ögat. Inget fungerade. Det sved riktigt mycket så jag ringde vårdcentralen, jag kom dit vid halv4 och dem sa att dem inte hade verktygen för att kunna titta o mitt öga och att jag behövde åka till the eye clinic. GREAT!

Jag tog bussen dit och hittade vägen till kliniken. I ett hål i väggen fanns receptionen, jag stack in huvudet, ingen där. Jag väntade och väntade i säkert en kvart, till slut kom recpetionisten. Hon frågade vad jag hade för problem och kallade på två sköteskor. Den ena frågade hur många dagar jag haft den där, några timmar svarade jag, hon suckade djupt. Receptionisten skrev in mig och bad mig o sitta ner, sedan blev jag inkallad till ett rum indelat i kontors- vänte och undersökningsdel, allt i samma rum. Jag fick svara på lite snabba frågor för att sedan sätta mig i stolen, precis bakom mig satt doktorn med en annan patient, dem pratade ögoninfektioner. Till vänster satt en dåsig kvinna med svullna ögon och väntade... runt gick sköterskor med no mission.

Jag fick titta in ett STARKT ljus, tårarna rann och rann, hon petade med en tops och efter ett tag var hon säker på att hon hittat det som fastnat där. Ett hårstrå sa hon, lite nervärderande men stolt! "Kolla här" också pekade hon på något som liknade klädfiber. Känns ett hårstrå så, sa jag, och förökte förklara att jag sköljt och sköljt och även petat med tops. Men nej nej, förklarade hon, ett hårstrå kan göra vääääldigt ont. Hon visste!

Hon bad sedan doktorn kolla på mig, samma starka ljus bländade mitt öga, det var svårt att hålla ögat öppet, stilla och tårfritt. Jag råkade blinka till lite med ögat och då röt dem att HÅLL ÖGAT STILLA. "Men sitt ni här då med pincetter och tops i ögat o prova hålla ögat stilla, gör de!!!!" ville jag skrika. Det gjorde jag inte. Han tog pincetten och med precision plockade han ut en millimterstor plastflisa. Ahaaa, det måste vara en linsbit som sitter kvar. (trots att jag sagt att jag inte använt linser på flera veckor) Nej, fick jag förklara för femtio-elfte gången. "I was at home studying and... you know that thin plastic cover on books...yes? I scraped it of and...it accidently got into my eye"

Ahaaaa, sa dem.

Sköterskan kletade något i mitt öga sedan fick jag åka hem.



Idag vaknade jag upp till att mina köksartiklar där i bland stekpanna och bestick var använda och odiskade.

Tyck synd om mig. Det gör jag.

4 kommentarer:

Anonym sa...

Jag har tyckt synd om dig hela dagen.
Sådan personal önskar man fick genomlida samma sak.
Att folk inte kan låta andra ha sina saker ifred. Eller åtminstånde diska efter sig.
Har dom haft en mamma som jämnt diskat efter dom eller?
Mamma

Astrid sa...

Ja det var synd om dig faktiskt, jag hoppas ögat klarade sig bra!
Hoppas helgen blir finare, här snöar det jättemycket så nu är det vinterpromenad som gäller! :)
puss!

Astrid sa...
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
Anonym sa...

naw stackare =( men duktigt att du åkte till vårdcentralen och allt det där själv! jag hade varit helt lost om nåt sånt hade hänt mig här. ses imorgon!! puss :D