05 november 2008

Yes, we can!

Den blev säkert skriven flera år tidigare, men släpptes inte förrän år 1998. Låten Changes av Tupac. Där han sjöng
We ain't ready to see a black President yet

Igår fick vi se det hända! Hade tv:n på hela natten igår för att följa valvakan. Jag kunde inte hålla mig vaken så på morgonen blev det ett bättre evengemang från min sida när jag följde nyhetsprogrammen på tv. Vilket ögonblick vi faktiskt fick bevittna igår! Helt otroligt, historiskt och nästan lite osannolikt. Att en afroamerikansk man skulle bli president i USA, ofattbart men underbart. Vilket tal Obama höll, det gav mig nästan tårar i ögonen, det tog en tillbaka till Martin Luther King's tal som man hört om och om igen. Retoriken som de så väl båda besitter, och de lugn men också energi och vilja som sprids, även bakom en tv-skärm, tusentals mil bort. Ett stort steg har tagits i historien, i världshistorien. Att de tog ända till 2008 finns inget att göra åt nu finns bara framtid.
They are ready to see a black President now.


Barack Hussein Obama. Yes, we can!

3 kommentarer:

Anonym sa...

alltså fyfan, det var verkligen LYCKA idag. det finns hopp för mänskligheten. om mccain hade vunnit hade jag fan varit rädd för framtiden. men nu tror jag saker och ting kommer bli bättre!

Astrid sa...

haha, vad kul att vi skrivit typ samma sak, fast i olika perspektiv.. :) ses snaaart my darling

Anonym sa...

Så sant, ett njutbart tal. Närhet och distans i balans. President men också världsmedborgare, eller hur? Underbart,skall bli intressant att följa honom.
Fortsatt lycka på Kingston resten av terminen Sofia så ses vi till jul. Kram R-M