15 oktober 2008

The Royal Court of Justice


8:00 ringde klockan, jag snoozade en kvart och hoppade sedan upp. Runt 9:00 tog jag tåget in till London. Biljetten jag köpte för att kunna åka tågen fram och tillbaka och även buss/tunnelbana inne i London gick på förskräckliga £14 ( ca 180 SEK), det är bara så man vill strypa någon! Hur som helst så åkte jag in till London för att besöka en av Londons många domstolar; The Royal Court of Justice. I court 5 satt vi sedan från kl 10:30 och lyssnade på 3 olika cases, dessa var alla appeals to court. Med det menas att man vill ompröva sina straff. Väldigt intressant även om språket och terminologin var svår.

Första caset handlade om innehav av droger i klass A, B & C. Dessa blev dömda till mellan 12-14 år. Men så är det så, att i England sitter man bara halva tiden om man uppfört sig bra. Varför har jag inte riktigt inte fått klart för mig än.

Case 2 förstod jag inte mycket av, 17-åringen hade allt från inbrott, hot till droginnehav på sin "lista"

Case 3 som jag betämt mig för att skriva om handlar om en man som är/var charged with attempted murder and wounding with intent. Han blev dömd till 4 år. Argumenten som nu gicks igenom var om han hade handlat i defence eller inte. Det hade även kallats in ett vittne, nämligen doktorn som hade behandlat de knivskurna.

Det hela var mycket intressant, att se hur det går till i domstolen in real life. Jag ska besöka fler cases i framtiden, det finns en hel del att lära:)

2 kommentarer:

Astrid sa...

shit vad spännande det låter! vad kul att ni får se lite riktiga fall, kan tänka mig att det är inspirerande :)

saknar dig i malmö sophia..

Anonym sa...

haha säger precis som astrid, vad spännande det låter!! law kanske e nåt för mig också nu nrä jag tänker efter. vi får se! längtar till london!! pusspuss