07 december 2009

röda lampor


Har haft en lång dag idag, jobb i morse och sedan plugg och sedan segt seminarie. Vädret hjälper inte till. Men en sak får mig att må bra eller snarare så gillar jag tanken kring detta. Det var ett sammanträffande:


Jag brukar ta för vana att släcka röda lampor, folks röda baklampor på cyklarna, när dem står ensama och väntar på sin ägare. Jag blir glad och dem blir säkert glada utan att veta om det...men dem mår nog bra ju längre lampan håller liksom!


Och ni sitter jag och tittar på rapport på svt och stöter där på röda lampor igen. Men denna gång i samband med Cop15/UN-CCCC, klimattoppmötet som startade i Köpenhamn just idag. Förutom flertalet utställningar på gator och torg med klimattema har någon fiffig filur baserat sin utställning på röda lampor. Dessa har hängts upp 7 m över vattenytan i träd och diverse för att visa på hur högt vattenytan kommer stiga om Grönlands isar smälter. Maffigt. verkligen.

1 kommentar:

tessie sa...

usch läskig bild. tänkte skriva jag hoppas jag inte lever så jag behöver se det hända men det var också en läskig tanke.

låt oss slå ett slag för miljön och äta något gott hemmalagat någon dag! det är väl bättre att äta hemma än köpt mat? jo det tror jag bestämt jag har hört någonstans