29 oktober 2008

29/10 inte igen

Det påminde lite/alldeles för mycket om en dag förra året i september, nu sitter jag på flygplatsen igen och skriver.


Jag hade ställt om mobilen till ljud, istället för vibration, så jag vaknade av den hemska signalen 04:35 i morse. Stängde snabbt av de och satte mig upp. Tog en titt på min andra mobil som skulle ringa vilken sekund som helst, jag hade ställt båda för att vara säker på att vakna. Jag hade fått ett sms också, från Fredde tänkte jag, han är den enda som skickar till min svenska mobil nu när jag är Londonbo. Konstigt nog var det ett +45-nummer. Danmark. Skickat 04:56 imorse svensk tid. Det ringde inga klockor. ”Sterling has ceased operation. Bankruptcy file Wed 29Oct. See at sterling.com for more info***END***”


Inga av orden förstod jag, vid första anblick var det bara dåliga konstiga enformiga ord, men ju fler gånger jag läste det. Ceased, bankruptcy, sterling. Vad menade dem? Jag satte snabbt på datorn, hjärtat dunkade. Var det ett skämt? Men varför ett sms från Danmark? Bokstav för bokstav, w w w . s t e r l i n g . c o m, först på danska sen på engelska. Dem förklarade att dem gått bankrutt och att dem idag den 29, dagen då Jag skulle resa, lade ner företaget. Jag trodde de var ett skämt. Hade någon hackat sig inte på hemsidan, skickat tusentals sms. Nej, för stort jobb, inga utdelning för ett sådan skämt. Det var alltså sant. Sterling är borta, likaså min biljett, och min resa till Sverige. Panik.


Jag sms: de Fredde, han ringde upp med detsamma. Letade efter nya biljetter. Men inga bolag förutom Sas i princip flyger från London till min destination. Jag hittade en biljett, dyr som FAN, köpte den, stressade, släpade väskor, bytte tåg, sträckte en arm, och nu, Här. Jag visste inte att det fanns en fjärde flygplats i London, men tydligen, nu sitter jag här, London City Airport. Fan vad dyr biljetten var! Ursäkta språket men det är nödvändigt, tro mig.


Jag har dem senaste dagarna haft en skum känsla angående denhär resan. Orolig känsla, inte om flyget i sig utan att ta sig dit, till flygplatsen. Jag berättade för Fredde igår om min känsla. Men inget o göra åt saken, bara sova o vakna när klockan ringer och… boka en ny biljett.


Tänk att jag ska ha sådan OTUR, jag hade en helvetes resa till Ghana för ett år sen, nu händer det igen. Det påminner alldeles för mycket om förra årets resa. Ack ack.


Hur som helst finns det en djupare diskussion bakom detta. Ni kanske läst om det i tidningarna redan. Lågkonjunktur, finanskris? Vad vet jag? Vi får se. Sterling är borta, lågpris bolaget som dem sista veckorna ibland varit dyrare än Sas. Vilken värld.


Fick sms från Fredde, när jag skrivit och beklagat vilken otur jag har ”de har du inte alls, du har ju mig, det är väl inte otur?” Nej, det är tur, tur att jag har dig Freddie!:)

Äntligen framme i Malmö, kära Skåne.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Oj, vilken hemresa... Du bör lita mer på din intuition =)
Skönt att du till sist kom hem iallafall. Vad är det med Djane och dessa flygresor?! Nåväl ni reser ju en del då ökar ju chanserna att ngt går snbett. Vad sött sagt av Fredrik =) Ser fram emot att träffa dig om du kan!
Kram
Christina

Anonym sa...

Happy you made it home in the end! love and hugs,
Ulla